Cara Membuat email Gmail Melalui hp Android



Kebiasaanya apabila kita membuat perdaftaran pertama kali di media sosial seperti fb, twitter, instagram dll, kita selalunya akan diminta untuk mengisi maklumat pendaftaran dengan nombor hp atau email dan  password. 

Bukan hanya di media sosial sahaja, malah apabila mahu mendaftar ke sebuah organisasi atau memohon sesuatu perkerjaan secara online dll, semuanya memerlukan email. Iya bertujuan untuk memudahkan orang berhubung dengan kita dengan lebih cepat.

Oleh kerana email amat penting dan harus dimiliki oleh setiap individu yang menggunakan internet, ini secara tidak langsung mengharuskan para penggunanya untuk memahami apa itu email. Oleh itu, mari kita sama² semak apa itu email !!

APA ITU EMAIL DAN FUNGSINYA??

Email merupakan singkatan dari electronic mail (surat elektronik). Pada awalnya, email hanya digunakan untuk mengirimkan pesan teks sahaja. Namun seiring berkembangnya teknologi, sekarang email boleh digunakan untuk mengirim gambar, file dan bahkan video yang berdurasi panjang sekalipun boleh di hantar melalui email tidak seperti kebanyakan platform media sosial yang hanya menyokong video berdurasi pendek

Untuk mengirimkan email perlu ada jaringan internet. Jadi kalian boleh mengirimkan email melalui hp, komputer, tablet atau alat elektronik yang mempunyai sambungan internet.
Salah satu email paling popular dan banyak digunakan masa kini adalah Gmail. Untuk pengetahuan anda, Gmail adalah singkatan dari (Google Mail) milik gergasi perusahaan internet iaitu Google

Tentunya banyak sekali laman web yang menawarkan perkhidmatan  email secara percuma. Namun jika mahu dibandingkan dengan Gmail,  jelas sekali Gmail memiliki banyak kelebihan dibanding yang lainnya.
Mari kita semak apa saja kelebihan Gmail (Google Mail) ini !!  Tapi sebelum itu ada sedikit info tambahan dibawah 👇👇

Info :  Ada beberapa kawan saya bertanya dan mereka masih keliru mengenai " Apa Perbezaan Email dan Emel ataupun Gmail ". Dibawah ada sedikit penjelasan 👇

# Sebenarnya email dan emel adalah sama, kedua-duanya merupakan singkatan dari electronic mail ( surat elektronik ) yang ejaanya memang berbeza sedikit tapi mempunyai maksud yang sama. Manakala Gmail pula adalah singkatan dari Google Mail. Jadi emel / email tidak sama dengan gmail. Banyak syarikat yang menyediakan perkhidmatan surat elektronik ini,  kita tinggal pilih yang mana mahu digunakan.

Contoh email/emel yang popular
-GMAIL ( Google )
-OUTLOOK ( Microsoft )
-YAHOO
-FASTMAI

Masih banyak lagi jenis emel yang lain. Semua ada kelebihan dan kekurangannya

Ok, mari kita semak apa saja kelebihan Gmail (Google Mail) ini !!

KELEBIHAN BUAT AKUAN GMAIL

1) Akaun Gmail untuk semua produk Google

Membuat akaun di Gmail adalah percuma. Jika sudah mendaftar akaun Gmail, maka secara automatik kamu dapat menggunakan berbagai produk dari Google seperti google drive, youtube, blogger, google calender, google maps dan produk google yang lain. Contohnya di Gedung Play, kita boleh download games dan macam-macam lagi aplikasi lainnya. Antara yang paling saya suka adalah banyak bahan bacaan e-buku, boleh terus di download dan boleh dibaca secara offline. Best kan !!

2) Menyediakan Penyimpanan Fail Yang Cukup Besar

Kapasiti penyimpanan email dari gmail ini boleh dikatakan cukup besar yaitu 15 GB. Jika menurut kamu masih kurang, kamu juga boleh mengupgrade ke kapasiti 100 GB dengan membayar hanya $1,99 / bulan. Menurut saya itu harga yang sangat murah dari layanan email

3)Filter Spam Terbaik

Gmail mampu meminimal pesan spam yang masuk ke email gmail kita. Secara automatik sistem akan memasukkan email spam ke kategori “Spam”. Menarik bukan?

4) Boleh Tambah Email Peribadi 

Ini tentunya memudahkan para pengguna kerana dengan mendaftar akaun email peribadi seperti yahoo, outlook di gmail, pengguna boleh membaca, menghantar mesej terus menggunakan gmail atau yang lebih mudah lagi terus di aplikasinya kalau menggunakan Android atau ios

Sebenarnya masih ada banyak lagi kelebihan apabila memiliki akaun gmail

CARA DAFTAR AKUAN GMAIL

Ada beberapa cara untuk masuk ke daftar buat akaun Gmail. Ikuti langkah dibawah 👇👇

Harus diingat, sambungan internet harus ada semasa proses buat akaun!!

1) Cara masuk ke dashboard akaun Gmail
Pertama
* Masuk ke Aplikasi Gmail -> bawa saya ke Gmail
Kedua
 * Pergi ke Tetapan / Setting  -> cari akaun&segerak -> tekan ikon Google atau pilih +tambah akaun
Ketiga
* Pergi ke website www.gmail.com -> buat akaun

Setelah itu anda akan dibawa masuk ke halaman seperti ini
2) Klik "Buat Akaun"
3) Isi lengkap data mengenai diri anda seperti nama penuh, tarikh lahir, jantina
4) Sekarang buat username gmail anda, sebaiknya buat username yang mudah diingat
Jika username yang anda mahu guna tidak tersedia berarti sudah ada orang lain daftar pakai nama username tersebut, cuba yang lain atau tambah angka dihujungnya  )
5) Masukan password anda dan simpan di tempat yang selamat
( Sebaiknya buat password yang kukuh. Boleh gunakan gabungan nombor, huruf dan simbol. Isi petak password diatas sama dengan yang dibawah,  ingat pswd anda atau sebaiknya salin di buku peribadi senang nak cari di kemudian hari )
Kalau sudah klik "Next"
6) Anda akan diminta untuk menambah nombor HP
( Sangat disarankan untuk tambah nombor hp dan boleh juga ditambahkan kemudian di "Tetapan Google" )
Klik "Ya, Saya Sertai". 
7) Akan muncul privasi dan syarat dan seterusnya Klik "Saya Setuju"
8) Tunggu google memproses maklumat anda. Setelah itu anda akan dapat pemberitahuan bahawa akuan Gmail anda sudah siap digunakan

Selamat mencuba layanan gmail percuma anda. Manfaatkan sepenuhnya akaun anda. Sekian untuk artikel kali ini 🤗

Comments

Popular posts from this blog

Jom belajar bahasa kenyah

Usal usul Sape dan cara pembuatannya

Belajar bahasa kenyah bahagian 2. Nama pelik tapi benar